Säker vinterkörning med friktionsdäck
Vinterkörningen sätter många gånger föraren på prov. Vänta inte för länge med att byta till dina friktionsdäck för vinterbruk. Alla fyra däcken ska vara identiska, det vill säga att de kommer från samma tillverkare och modell. Däck slits alltid ojämnt och fungerar däcken från föregående år se till att de med djupast mönster sitter bak. De däck med bäst grepp skall alltid placeras bak på bilen. Kör aldrig med för gamla däck, särskilt inte när det gäller vinterdäck. även om mönsterdjupet klarar måtten så förlorar gummit sina egenskaper. Gummit i friktionsdäcken ska vara mjukt för den bästa effekten men gammalt gummi hårdnar och effekten blir ungefär som att köra med sommardäck på vinterväglag. EU har sedan 2012 krav på att alla däcktillverkare ska märka sina däck med olika kvaliteter för att underlätta för konsumenterna att jämföra och välja däck. Tänk dock på att begreppet våtgrepp som är standard inte avser bromssträckan för vinterunderlag utan enbart för regn och våt vägbana. Det nordiska vinterklimatet skiljer sig från övriga Europas och det kan vara gynnsamt att läsa olika bäst i test som branschtidningar utför i jakten på de bästa vinterdäcken. Självklart är ni även välkomna att vända er till oss på Nordendäck, vi hjälper er gärna! Det är inte bara däcken som spelar in på säkerheten i trafiken under vinterhalvåret, även om de har en stor del, utan använd det sunda förnuftet när du är ute i trafiken. Undvik att ta bilen i de mest extrema väderlekarna, kör inte 110 bara för att vägskylten visar det och håll avståndet till bilen framför. Som med alla däck är lufttrycket oerhört viktigt även för friktionsdäcken. Kontrollera med jämna mellanrum att trycket är det rätta. Ett dåligt lufttryck innebär flera risker, bland annat blir fordonet svårare att styra, vilket kan vara förödande i vinterförhållanden.
Lagen om vinterdäck
Enligt lagen måste du som bilförare använda vinterdäck mellan 1 december och den sista mars om det råder vinterväglag. Skulle du bli stoppad är det den enskilda polisen som tar ställning till vilket väglag som råder. Med vinterväglag menas att det är slask, snö, is eller frost på vägen. Friktionsdäcken har till skillnad mot dubbdäcken inget fast datum de måste monteras av då de är dubbfria och orsakar inte samma slitage på vägar som dubbdäck. Många använder därför friktionsdäck året runt, friktionsdäcken brukar då kallas "helårsdäck" eller "året runt däck". Som med alla regler finns det även undantag, du behöver exempelvis inte ha däck som är anpassade för vinterväglag på bilar som är äldre än 30 år eller vid provkörningar. De däck som räknas som vinterdäck skall vara särskilt framtagna för det ändamålet och vara märkta med olika kombinationer av M och S. Vissa däck till terrängfordon använder sig dock av dessa betäckningar trots att de inte är avsedda för vinterbruk. Känner du dig osäker på vinterdäck finns det förteckningar att tillgå på vilka som är godkända i Sverige.